مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20435 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

من نمي توانم خود را به خاطر گناهان بسيارم ببخشم . گناهان من گستاخي بزرگي است ! چطور به همين راحتي آن ها را فراموش كنم ؟ از كجا بدانم خدا واقعاً مرا بخشيده است ؟

فكر گناه , مانند كابوس وحشتناكي بر روح گناه كار سايه مي افكند وزنجير اعمال گذشته همچون طوق سنگيني بر دست و پاي او پيچيده است .احساس گناه و ندامت محصول نداي وجدان است و شايد سخن علي 7ناظر به اين حالت نفساني باشد: .(4)

براي رهايي از شكنجهء وجدان , اسلام درهاي توبه و استغفار و كفارات را به روي گناه كاران گشوده است .

قرآن مجيد با بيان لطيف خود گناه كاران را به سوي خدا دعوت مي كند و به آن ها قول مي دهد كه مي توانند خود را از زندگي گذشته به كلي جدا كنند و زندگي راآغاز نمايند: .(5)

اين آيه نويد مي دهد راه به روي همه باز است . جنايتكار معروف تاريخ اسلام و قاتل حمزه سيدالشهداء هنگامي كه مي خواست مسلمان شود, ازاين مي ترسيد كه توبه اش پذيرفته نشود; زيرا به راستي گناه او بسيار سنگين بود.جمعي از مفسران مي گويند: دستور توبه , درهاي رحمت الهي را به روي گشود.(6) بر اين اساس در اسلام يأس از رحمت الهي مردود اعلام شده و آن را از

گناهان بزرگ شمرده اند. قرآن مجيد مي فرمايد: نا اميد از رحمت الهي نمي شود مگركسي كه كافر است .(7) گناه كار هر قدر آلوده باشد, نبايد خود را از فيض رحمت الهي نااميد بداند. لقمان به فرزندش مي گويد: به خدا چنان اميدوار باش كه اگر گناه جن وانس را بياوري , به تو رحم كند.(8)

بر اساس روايات , توبه آثار گناهان را محو مي كند و در اين صورت دغدغه اي براي گناهكار باقي نمي ماند. امام باقر7مي فرمايد: التائب من الذنب كمن لا ذنب له ;كسي كه از گناه توبه كند, مانند كسي است كه گناه نكرده باشد.(9)

امام صادق 7مي فرمايد: وقتي بنده اي توبه نصوح كند, خداوند او را دوست دارد و در دنيا و آخرت براي او پرده پوشي كند. راوي عرض كرد: چگونه براي اوپرده پوشي مي كند؟ حضرت فرمود: هر چه از گناهان كه دو فرشته موكل بر اونوشته اند, از يادشان ببرد و به جوارح او وحي فرمايد كه گناهان او را پنهان كنيد وبه قطعه هاي زمين وحي فرمايد كه : پنهان دار گناهاني را كه روي تو انجام داده است . در اين صورت آن شخص خدا راملاقات مي كند در حالي كه چيزي كه به لب ضررش گواهي دهد نيست .(10)

]غرق گنه نا اميد مشو ز دربار ماكه عفو كردن بود در همه دم كارما

بندهء شرمنده تو خالق بخشنده من بيا بهشتت دهم مرو تو در نار ما

توبه شكستي بيا هر آنچه هستي بيا اميدواري بجو زنام غفار ما

]در صورت تحقق توبه از انسان شكي نيست كه خداوند به حكم بودن آن را مي پذيرد.

اين بشارت را خود خداوند در قرآن داده است : هوالّذي يقبل التوبة عن عباده ويعفو عن السيئات ; خدا است كه توبهء بندگانش را مي پذيرد و گناهان آنان را عفومي نمايد.(11)

(پـاورقي 1.آداب الصلاة, ص 46

(پـاورقي 2.اصول كافي , ج 3 ص 131

(پـاورقي 3.بحارالانوار, ج 1 ص 154

(پـاورقي 4.بحارالانوار, ج 75 ص 45

(پـاورقي 5.زمر(39 آيهء 53

(پـاورقي 6.اقتباس از تفسير نمونه , ج 19 ص 502

(پـاورقي 7.يوسف (12 آيهء 87

(پـاورقي 8.اصول كافي , ج 3 ص 109

(پـاورقي 9.همان , ج 4 ص 168

(پـاورقي 10.همان , ص 164

(پـاورقي 11.شوري (42 آيهء 25

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.